balance-your-hormones

Czy cierpisz na zaburzenia równowagi hormonalnej?

Wiele utrudniających życie symptomów można poprawić, próbując wyrównać poziom hormonów. Niektóre z objawów zaburzeń równowagi hormonalnej to zmęczenie, problemy skórne, wahania masy ciała, niepłodność, PCOS (zespół policystycznych jajników) i zaburzenia snu.

Pomagając wyregulować nastrój, wagę, metabolizm, funkcje reprodukcyjne i seksualne, poprawia się ogólny stan zdrowia.

Fluktuacja hormonów, takich jak estrogen, kortyzol, grelina i wiele innych, występują w kobiecym ciele. Niektóre składniki odżywcze są potrzebne do produkcji hormonów w organizmie. Optymalizacja spożycia niektórych pokarmów może pomóc w tworzeniu i zrównoważeniu hormonów w ciele.

Wypróbuj poniższe wskazówki, aby w naturalny sposób zrównoważyć poziom hormonów w swoim ciele:

Jedz zdrowe tłuszcze

Balans tłuszczów wielonienasyconych (PUFA), zarówno Omega-3, jak i Omega-6 w organizmie jest niezwykle ważny dla zdrowia. Oleje roślinne na bazie nasion, takie jak olej rzepakowy, arachidowy i sojowy, zawierają więcej Omega-6 i mają niską zawartość tłuszczów Omega-3.

Przetworzona żywność i przekąski często zawierają wysoki poziom kwasów tłuszczowych Omega-6, dlatego istnieje bardzo małe ryzyko konsumowania zbyt małej ilości tego rodzaju tłuszczów, za to ryzyko spożycia zbyt dużej ilości tego składnika jest wysokie. Wysoki poziom Omega-6 w połączeniu z niskim poziomem Omega-3 może prowadzić do stanu zapalnego w organizmie, czyli sytuacji niezwykle niekorzystnej dla zdrowia.

Omega-3 ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania komórek i wytwarzania hormonów. Kwasy tłuszczowe omega-3 są znaczącym składnikiem błon komórkowych mózgu i są wymagane do komunikacji między komórkami w mózgu. Źródłem dobrej jakości tego rodzaju tłuszczu są: awokado, oliwa z oliwek, jaja z chowu na wolnym wybiegu, masło (pochodzące od krów karmionych trawą), nasiona chia i nasiona lnu, tłuste ryby i mięso (również zwierząt karmionych trawą).

Przydatna wskazówka: Dodaj pół awokado do sałatki lub gulaszu warzywnego, smoothie czy owsianki. Takie dania będą zawierały również witaminy, minerały, węglowodany i błonnik. A dodatek zdrowego tłuszczu sprawi, że będą jeszcze smaczniejsze!

Upewnij się, że śpisz wystarczająco długo

Podczas snu, Twoje ciało naprawia, ładuje i tworzy hormony. Przerywany lub zbyt krótki sen może zakłócić naturalną równowagę hormonalną w organizmie.

Wskazówka: Połóż się do łóżka i spróbuj wyłączyć wszystkie światła, w tym telefon i telewizor już 30 minut przed snem. To pomoże Ci się zrelaksować.

Ogranicz spożycie alkoholu, kofeiny i cukru

Cukier jest obecny w naszej diecie przez cały czas, szczególnie jeśli często sięgamy po przetworzone i gotowe dania i przekąski. Chociaż niewielka ilość cukru jest dopuszczalna, to spożywanie go w namiarze może wpływać na poziom hormonów w organizmie, oddziałując również na naszą wagę, zdrowie i nastrój.

Wskazówka: Zamień słodkie napoje na kawę bezkofeinową i herbatki ziołowe. Sącz wodę z cytryną lub pokrojonymi pomarańczami. Nawet nie zauważysz, jak w łatwy sposób zredukujesz spożycie rafinowanego cukru.

Aktywność fizyczna

Twarde, forsowne ćwiczenia mogą zwiększyć poziom kortyzolu i w związku z tym pogorszyć objawy związane z brakiem równowagi hormonalnej. Wybieranie zróżnicowanej i w dodatku przyjemnej aktywności jest najkorzystniejsze zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Najlepsza wskazówka: Zamień ciężką sesję na siłowni na energetyczny spacer w towarzystwie przyjaciela, lekcję jogi lub udaj się na ulubioną lekcję tańca. To najlepsza metoda do odprężenia i zachowanie stałej sprawności.

Wspieraj jelita

Brak równowagi w jelitach może wiązać się z brakiem równowagi hormonalnej w organizmie. Wiele funkcji w ciele wynika właśnie ze zdrowia jelit.

Najlepsza wskazówka: Jedz codziennie różnorodne warzywa i owoce, aby zoptymalizować zdrowie jelit.

Buduj odporność PRZED wirusem!Koronawirus zbliża się do Polski, wirus grypy już szaleje

Najważniejszy oręż, jaki mamy do dyspozycji, to nasz układ odpornościowy. Niestety, zwykle nie jest on w najlepszym stanie. Co zrobić, żeby go wzmocnić  i wygrać pojedynek z wirusem?