Podobny obraz

Czasami zbaczamy nieco z tropu, ćwiczymy coraz mniej, aż w końcu przestajemy zupełnie. Rodzinne zobowiązania, złe samopoczucie i przytłaczające nadgodziny sprawiają, że aktywność fizyczna schodzi na dalszy plan. Zdarza się, że z dnia na dzień przerywamy naszą sportową rutynę, bo zdarza się coś niespodziewanego. Pytanie brzmi: jak wrócić na właściwy trop i znów zacząć ćwiczyć? Jeśli czujesz, że znalazłeś się trochę na uboczu, a do tego brakuje Ci motywacji, podajemy kilka wskazówek, jak zresetować sportowy nawyk i w pełni sił powrócić do zdrowej rutyny.

Zacznij od małych kroczków

Jeśli naprawdę zmagasz się z powrotem do ćwiczeń, a perspektywa dodatkowych zajęć sprawia, że czujesz się przytłoczony – lepiej zacząć od czegoś naprawdę prostego. Jeśli intensywny trening siłowy to na tą chwilę za dużo – nie zniechęcaj się. Wystarczy wyjść na energiczny spacer czy lekki jogging. Ważne, żeby po prostu się ruszać. Nie trzeba od razu kupować karnetu na siłownię. Jak już wyrobisz w sobie nawyk codziennej aktywności fizycznej, prawdopodobnie Twój organizm sam będzie domagał się zwiększenia nieco intensywności. Daj sobie czas, nie rób niczego na siłę.

5 minut ćwiczeń dziennie

Jeśli standardowy trening to na początek za dużo, zobowiąż się do uprawiania sportu przez jedyne 5 minut dziennie. Poświęcenie tak krótkiego czasu jest zwykle rozwiązaniem dla osób, które czują się szczególnie przytłoczone perspektywą regularnego treningu. Kiedy już wyrobisz w sobie nawyk, sam zaczniesz dokładać dodatkowe minuty, aż w końcu dojedziesz do etapu, który w pełni Cię usatysfakcjonuje. Zacznij więc od pięciu minut i zobacz, gdzie skończysz.

Zaufaj endorfiną

Czasami zbytnio skupiamy się na tym, że sport nas męczy. A przecież jest zupełnie odwrotnie! Sport pozwala uwolnić dużą ilość endorfin, a ten stan utrzymuje się nawet do kilku godzin po zakończonym wysiłku. Sam trening może stanowić wyzwanie, ale pomyśl sobie, że po jego zakończeniu będziesz czuć się o wiele lepiej. Może to stanowić wystarczającą motywację, aby wstać z kanapy i pójść na energiczny spacer. Oprócz początkowego bólu niewyćwiczonych mięśni, po sporcie odczujesz jedynie korzyści i zdecydowany wzrost energii.

Zaplanuj to

Jeśli szukasz wymówki, żeby odłożyć rozpoczęcie ćwczeń, na pewno ją znajdziesz. Dlatego dobrym pomysłem, może okazać się zaplanowanie codziennej aktywności fizycznej i wpisanie jej do swojego kalendarza tak, aby nie kolidowała z innymi zajęciami. Wybierz również porę, w której poziom Twojego skupienia jest zwykle dobry, aby nie dać łatwo się rozpraszać. Jeśli wiesz, że wieczorem jesteś zawalony pracą, lepiej zaplanuj trening na rano. Jeśli pomimo chęci nie jesteś w stanie przeznaczyć w danym dniu zbyt wiele czasu na trening, spróbuj szybkiego treningu HIIT. Zawsze lepiej zrobić cokolwiek, niż całkowicie zrezygnować z aktywności fizycznej.

Przygotuj torbę na siłownię

Kiedyś poranna siłownia stanowiła Twoją rutynę, a teraz jest Ci ciężko wstać z samego rana? Przygotuj torbę na siłownię wieczorem i połóż ją obok łóżka. Połóż budzik daleko od łóżka tak, abyś musiał wstać chcąc go wyłączyć. Kiedy będziesz zmuszony poderwać się z łóżka, a Twoja torba będzie już spakowana, na pewno będzie łatwiej się zebrać. Jeśli planujesz wizytę na siłowni zaraz po pracy, połóż torbę obok biurka. Będzie przypominać Ci do czego się zobowiązałeś, a pokusa wycofania się stanie się mniejsza.

Podejmij miesiąc próby

Jeśli chcesz nabrać ponownego nawyku, spróbuj podjąć krótkie, jednomiesięczne wyzwanie. Wiele siłowni, sal gimnastycznych oraz rozmaite studia na przykład jogi, oferują jednomiesięczne wyzwania. Po zakończeniu takiego wyzwania prawdopodobnie będziesz chciał dalej kontynuować.

Znajdź kogoś z kim możesz ćwiczyć

Łatwiej wycofać się z treningu, jeśli ćwiczysz zupełnie sam i nie masz dodatkowej dawki motywacji. Posiadanie kogoś, z kim mógłbyś poćwiczyć, to świetny sposób na zwiększenie motywacji, dotrzymywanie słowa i nieprzerwane kontynuowanie rutyny treningowej. Znajdź kogoś ze swojego otoczenia, kto również przymierza się do rozpoczęcia sportu i zaproponuj mu wspólne ćwiczenia. Aspekt społeczny to dodatkowo motywujący czynnik, który sprawia że godzinny jogging znika w oka mgnieniu.

Nie skupiaj się jedynie na siłowni

Bycie sprawnym i zdrowym to nie tylko regularne wizyty na siłowni. Spróbuj też innych rodzajów aktywności fizycznej i postaraj się włączyć je do swojej rutyny. To może być wszystko: pływanie, jazda na rowerze, boks, taniec, jazda konna.. Zobacz, co tak naprawdę sprawia Ci przyjemność, a nigdy więcej nie będziesz zmuszał się do ćwiczeń. Wybieranie sportów społecznych, spacery po plaży lub chodzenie z psem to świetne sposoby na relaks i zdrowie jednocześnie.

Zrób to dla siebie

Nie ćwicz dla nikogo innego, poza sobą samym. Bycie sprawnym i zdrowym powinno być Twoim priorytetem, ponieważ stanowi punkt wyjścia do innych aktywności życiowych. Ćwicz, aby poprawi pewność siebie, zyskać zdrowie i lepiej wyglądać. Za każdym razem gdy ćwiczysz, wiedz że robisz coś dobrego dla samego siebie i celebruj to.

Siła nawyku

Pamiętaj, że nawyki są tworzone przez codzienne czynności, w które zdecydowaliśmy się zainwestować nasz czas. Im bardziej konsekwentny jesteś, tym szybciej wyrobisz sobie zdrowe nawyki. Kiedy już sport stanie się nawykiem, przestaniesz się na nim skupiać, pozwalając mu być nierozerwalną częścią Twojego zdrowego stylu życia.