balance-your-hormones

Czy cierpisz na zaburzenia równowagi hormonalnej?

Wiele utrudniających życie symptomów można poprawić, próbując wyrównać poziom hormonów. Niektóre z objawów zaburzeń równowagi hormonalnej to zmęczenie, problemy skórne, wahania masy ciała, niepłodność, PCOS (zespół policystycznych jajników) i zaburzenia snu.

Pomagając wyregulować nastrój, wagę, metabolizm, funkcje reprodukcyjne i seksualne, poprawia się ogólny stan zdrowia.

Fluktuacja hormonów, takich jak estrogen, kortyzol, grelina i wiele innych, występują w kobiecym ciele. Niektóre składniki odżywcze są potrzebne do produkcji hormonów w organizmie. Optymalizacja spożycia niektórych pokarmów może pomóc w tworzeniu i zrównoważeniu hormonów w ciele.

Wypróbuj poniższe wskazówki, aby w naturalny sposób zrównoważyć poziom hormonów w swoim ciele:

Jedz zdrowe tłuszcze

Balans tłuszczów wielonienasyconych (PUFA), zarówno Omega-3, jak i Omega-6 w organizmie jest niezwykle ważny dla zdrowia. Oleje roślinne na bazie nasion, takie jak olej rzepakowy, arachidowy i sojowy, zawierają więcej Omega-6 i mają niską zawartość tłuszczów Omega-3.

Przetworzona żywność i przekąski często zawierają wysoki poziom kwasów tłuszczowych Omega-6, dlatego istnieje bardzo małe ryzyko konsumowania zbyt małej ilości tego rodzaju tłuszczów, za to ryzyko spożycia zbyt dużej ilości tego składnika jest wysokie. Wysoki poziom Omega-6 w połączeniu z niskim poziomem Omega-3 może prowadzić do stanu zapalnego w organizmie, czyli sytuacji niezwykle niekorzystnej dla zdrowia.

Omega-3 ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania komórek i wytwarzania hormonów. Kwasy tłuszczowe omega-3 są znaczącym składnikiem błon komórkowych mózgu i są wymagane do komunikacji między komórkami w mózgu. Źródłem dobrej jakości tego rodzaju tłuszczu są: awokado, oliwa z oliwek, jaja z chowu na wolnym wybiegu, masło (pochodzące od krów karmionych trawą), nasiona chia i nasiona lnu, tłuste ryby i mięso (również zwierząt karmionych trawą).

Przydatna wskazówka: Dodaj pół awokado do sałatki lub gulaszu warzywnego, smoothie czy owsianki. Takie dania będą zawierały również witaminy, minerały, węglowodany i błonnik. A dodatek zdrowego tłuszczu sprawi, że będą jeszcze smaczniejsze!

Upewnij się, że śpisz wystarczająco długo

Podczas snu, Twoje ciało naprawia, ładuje i tworzy hormony. Przerywany lub zbyt krótki sen może zakłócić naturalną równowagę hormonalną w organizmie.

Wskazówka: Połóż się do łóżka i spróbuj wyłączyć wszystkie światła, w tym telefon i telewizor już 30 minut przed snem. To pomoże Ci się zrelaksować.

Ogranicz spożycie alkoholu, kofeiny i cukru

Cukier jest obecny w naszej diecie przez cały czas, szczególnie jeśli często sięgamy po przetworzone i gotowe dania i przekąski. Chociaż niewielka ilość cukru jest dopuszczalna, to spożywanie go w namiarze może wpływać na poziom hormonów w organizmie, oddziałując również na naszą wagę, zdrowie i nastrój.

Wskazówka: Zamień słodkie napoje na kawę bezkofeinową i herbatki ziołowe. Sącz wodę z cytryną lub pokrojonymi pomarańczami. Nawet nie zauważysz, jak w łatwy sposób zredukujesz spożycie rafinowanego cukru.

Aktywność fizyczna

Twarde, forsowne ćwiczenia mogą zwiększyć poziom kortyzolu i w związku z tym pogorszyć objawy związane z brakiem równowagi hormonalnej. Wybieranie zróżnicowanej i w dodatku przyjemnej aktywności jest najkorzystniejsze zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Najlepsza wskazówka: Zamień ciężką sesję na siłowni na energetyczny spacer w towarzystwie przyjaciela, lekcję jogi lub udaj się na ulubioną lekcję tańca. To najlepsza metoda do odprężenia i zachowanie stałej sprawności.

Wspieraj jelita

Brak równowagi w jelitach może wiązać się z brakiem równowagi hormonalnej w organizmie. Wiele funkcji w ciele wynika właśnie ze zdrowia jelit.

Najlepsza wskazówka: Jedz codziennie różnorodne warzywa i owoce, aby zoptymalizować zdrowie jelit.